روغن موتور
نوشته شده توسط : تاپیک

انواع روغن و مکمل خودرو

روغن ترمز : مایعی غیر قابل تراکم در لوله های ترمز است که نقش آن به عنوان یک سیال هیدرولیکی، به حرکت در آوردن تمام قسمت های ترمز خودرو می باشد. بدون این روغن که در دما و فشار بالا عمل می کند، سیستم ترمز قادر به متوقف کردن اتومبیل نخواهد بود. 

روغن گیربکس : این روغن که نام دیگر آن واسکازین می باشد، وظیفه محافظت از چرخ دنده ها و روان کردن آن ها می باشد. از اصلی ترین ویژگی های روغن گیربکس می توان به سازگاری بالای آن با فلزات جعبه دنده و همینطور غلظت بیشتر آن در مقایسه با روغن موتور اشاره کرد.

روغن هیدرولیک فرمان : یکی دیگر از سیالات مورد نیاز در خودرو می باشد که به عنوان روان کننده فرمان کاربرد دارد و برای این منظور از دو عامل فشار و جریان استفاده می کند. در واقع وظیفه روغن هیدرولیک روان سازی چرخش فرمان و انتقال قدرت به آن و به حرکت در آوردن قطعات دیگر می باشد.

ضد یخ : ضد یخ جزو ضروری ترین مواد برای حرکت هر اتومبیل به خصوص در فصل های سرد سال است. این مایع پس از ترکیب با آب رادیاتور می تواند از یخ زدن موتور و رادیاتو جلوگیری کرده و در فصول گرم نیز مانع از جوش آمدن آب رادیاتور می شود. همچنین استفاده از ضد یخ به همراه آب داخل رادیاتورها مانع از زنگ زدگی پره ها و داخل رادیاتور می شود.

مکمل روغن خودرو : این مایع در واقع یک ترکیب شیمیایی است که به روان کاری روغن موتور کمک می کند و استفاده از آن به همراه روغن ماشین برای بهبود عملکرد موتور متداول است. به علاوه مکمل های روغن از کاهش حجم روغن موتور و ایجاد رسوبات سخت در موتور جلوگیری کرده و از قطعات مکانیکی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند. از دیگر وظایف مکمل روغن خودرو می توان به ثابت نگه داشتن ویسکوزیته روغن موتور، کم کردن گازهای آلوده ای خروجی اگزوز و جلوگیری از آلودگی روغن موتور و نشت آن به خارج اشاره کرد.

انواع مختلف روغن موتور

روغن موتور مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه‌بندی است:

گروه III روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است.

گروه IV یک PAO (پلی آلفا الفین ها ) است.

گروه V که بسیار غیرمعمول (استر یا دی استرها).

SAE 10W-40 یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته است. روغن‌های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می‌توان در دماهای بسیار مختلف (شاخص گرانروی بسیار بالا) استفاده کرد؛ که نیاز به تغییر روغن خودرو در تابستان و زمستان را از بین می‌برد.

حجم روغن موتور باید همیشه مقدار مشخصی باشد تا موتور کارکرد استانداری داشته باشد.

اغلب رانندگان و مالکان خودرو در زمان برخورد با کم کردن روغن احساس نگرانی می کنند و گمان می کنند که خودرویشان خراب شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنند.





:: برچسب‌ها: لوازم یدکی خودرو , تاپیک کالا , روغن خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: